TransformArt: waar techniek en graftiti samenkomen

Havo 4 Project van Rembrandt Praktijkgericht leren SDG 4 Kwaliteitsonderwijs SDG 11. Duurzame steden en gemeenschappen SDG 9 Industrie, innovatie en infrastructuur

Hoi, wij zijn projectgroep 1 uit havo 4 van het Rembrandt-college. Wij hebben voor ons project gekozen om een ontwerp te maken voor het transformatorhuisje dat op het plein van de Rehobothschool staat, dit in het verband met hun 75-jarige bestaan. Dit project is samenwerking met de gemeente Veenendaal en de Straatkapers. Wij willen jullie graag meenemen in ons proces en ons eindproduct laten zien. Veel kijk en leesplezier! 

Sdg's:   

We hebben 3 sdg's gekozen die aansluiten bij dit project. 

De eerste sdg die wij hebben gekozen is sdg 4: kwaliteitsonderwijs. Dit is omdat, het een samenwerking is tussen de gemeente, een bedrijf en een onderwijs institutie. Dit helpt ons met communiceren met mensen buiten onze school en om ons gericht te laten werken. 

De tweede sdg die wij hebben gekozen is sdg 9: industrie, innovatie en infrastructuur. Dit is omdat de huisjes er van zichzelf er niet vrolijk uitzien en door ze met een Gravity te versieren voegen we kleur en leven toe in de wijk waar het trafohuisje staat. 

De derde sdg die wij hebben gekozen is sdg 11: duurzame steden en gemeenschappen. Dit is omdat, de wijk aantrekkelijker worden door de versierde huisjes wat ervoor zorgt dat mensen er sneller willen wonen. 

 

Proces: 

Als eerst hebben wij verschillende project mogelijkheden gekregen van de school, hieruit hebben wij gekozen voor het transformatorhuisje. Wij zijn als eerst naar het gemeentehuis gegaan, hier hebben wij van Simone Kemming uitleg gekregen over hoe dit proces in zijn werking zou gaan, waar we rekening mee moeten houden en wat de regels en eisen zijn voor dit project. Vervolgens hebben we samen met de Straatkapers de planning en werkwijze doorgenomen.

De eerste stap was allemaal straatinterviews doen in groepjes van 2/3 personen. Dit bestond uit een aantal vragen over kleuren, dieren en natuuraspecten om een beeld te krijgen van wat omwonende graag in hun wijk terig willen zien. Om een nog duidelijker beeld hiervan te krijgen hebben we online hetzelfde interview afgenomen bij vrienden en familie uit Veenendaal.

De resultaten die hier uit kwamen hebben we geanalyseerd met de straatkappers. Met deze informatie zijn wij zelf aan het werk gemaakt en hebben we allemaal schetsen gemaakt met wat wij denken dat leuk zou zijn voor bij de school en in de buurt. De Straatkapers hebben deze verzameld en zijn met onze input en de verzamelde informatie aan de slag gegaan. Junior een van de artiesten van straatkapers heeft hier een design van gemaakt. Het eind ontwerp zal door de gemeente bekeken worden en zodra deze goedgekeurd is zullen wij samen met de Straatkapers het design tot leven brengen.

4: Kwaliteitsonderwijs

Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen

Waarom en wie: 

We hebben dit project gedaan voor het vak PGP (Praktijk Gericht Onderwijs), dit is zodat we kunnen leren om te communiceren met externe partners, omgaan met slechte communicatie en het op te lossen door er zelf achteraan te gaan en leren nadenken hoe we kunnen bijdragen aan de maatschappij. 
We hebben dit project gedaan met de gemeente, de straatkapers en het Rembrandt College. 

Volgend artikel