Waarom weggooien als je ook kan repareren

PGP 

Wat, 

Wat voor voordelen repareren heeft op het gebied van duurzaamheid? 

Repareren van sneakers, jassen en schooltassen is een duurzame keuze met meerdere voordelen. Het vermindert afval, omdat minder producten op de stort belanden. Daarnaast bespaart het grondstoffen en energie die anders nodig zouden zijn voor nieuwe producten. Dit draagt ook bij aan een lagere CO₂-uitstoot, omdat de productie en het transport van nieuwe kleding en schoenen sterk vervuilend zijn. 

Naast de milieuwinst is repareren ook financieel voordelig. Een kleine reparatie is vaak goedkoper dan een nieuw product kopen. Bovendien krijgen gerepareerde items een uniek karakter, wat kan bijdragen aan een duurzamere modecultuur. Door te kiezen voor reparatie in plaats van vervanging, stimuleren we bewust consumentengedrag en verminderen we de vraag naar wegwerpproducten. 

Kortom, repareren is een eenvoudige, maar effectieve manier om duurzamer met kleding en accessoires om te gaan. 

 

Dingen worden gemaakt weg te gooien en niet om te repareren, overconsumptie. 

 

Welke reparatie bedrijven/cafés in Veenendaal? 

https://www.pauldenouden.nl/ 

 

Wat voor dingen kunnen gerepareerd worden en hoe doen we dat? 

-Schoenen 

-Schooltas 

-Jas 

Wat voor invloed heeft deze reparatie? 

Schoenen: 

Verlengt de levensduur en voorkomt vroegtijdige vervanging 

Vermindert afval door minder weggegooide schoenen. 

Bespaart grondstoffen zoals leer en rubber. 

Verkleint de ecologische voetafdruk door minder productie en transport. 

Tassen: 

Voorkomt verspilling van materialen zoals leer, stof en metalen ritsen. 

Verkleint de impact van de mode-industrie op het milieu. 

Bespaart kosten ten opzichte van het kopen van een nieuwe tas. 

Stimuleert bewuster consumentengedrag. 

Jassen: 

Houdt functionele kleding langer bruikbaar. 

Vermindert de vraag naar nieuwe jassen en daarmee de CO₂-uitstoot van de productie. 

Bespaart water en energie die nodig zijn voor textielproductie. 

Bevordert een circulaire economie door hergebruik en reparatie. 

Bron: indebuurt.nl 

 

 

 

A1 communiceren;  

Hoe presenteer je jezelf en je werk?  

Wij zorgen ervoor dat ons werk georganiseerd en netjes is. Hierdoor presenteren wij de inhoud op een fatsoenlijke wijze, waardoor de inhoud naar voren komt. 

A2. Samenwerken; 

Hoe heb je ervoor gezorgd dat de samenwerking binnen je team effectief verliep? 

Wij hebben het werk verdeeld onder ons drieën, hierdoor sturen wij elkaar aan om ons best te doen. 

 

 

 

 

A3. Digitale technologie; 

Welke software en hardware heb je gekozen om een specifieke opdracht uit te voeren, en waarom. 

Wij werken onze opdracht uit via word, ik typ dit op de chromebook van mijn oma. 

 

A4. Informatie vaardigheden; 

Hoe deel je de informatie die je verzameld hebt met je groep? 

Wij zetten informatie gevonden samengevat of direct overgenomen. Wij geven duidelijk aan wat voor betrekking dit heeft op ons onderwerp, wij geven de bron aan. 

 

A5. Reken- wiskundige vaardigheden; 

Hoe gebruik je tabellen en grafieken om informatie te interpreteren en presenteren? 

Wij hebben data en grafieken gebruikt de schade die fast fashion heeft op het milieu te representeren. 

 

A6. Analytisch denken; 

Hoe heb je oorzaken en gevolgen geanalyseerd? 

Bij de klimaat crisis is het belangrijk om te kijken naar de omstandigheden de hiertoe lijden. Wij hebben afgewogen wat voor impact fast fashion, en de afval die deze uitstoot, heeft op het millieu 

 

A7. Kritisch denken; 

Kun je een situatie beschrijven waarin je een standpunt hebt ingenomen en hoe je dit hebt onderbouwd? 

Wij hebben ons verdiept op het weggooien van schoenen, en zijn erachter gekomen dat mensen weinig waarde leggen aan het behouden en zorgen voor kleding, in het specifiek schoenen.  

A8. Creatief denken; 

Hoe heb je ervoor gezorgd dat jullie tot een innovatief idee kwamen? 

Wij hebben veel verschillende ideeën met elkaar uitgewisseld, waardoor wij door middel van elkaar uitkomen op een innovatief idee. 

 

B1. Praktische en realistische opdrachten 

Hoe ga je te werk bij het opstellen van een plan van aanpak? 
 

Wij hebben gewacht tot wij een duidelijk idee hadden voor dat wij ons plan van aanpak op hebben gesteld. Uiteindelijk hebben wij het werk verdeeld onder ons drieën.  

 

B2. Interactie met externe opdrachtgevers 
Hoe heb je het eindresultaat gepresenteerd aan een opdrachtgever? 
 

Wij presenteren ons eindproduct in de vorm van een video, deze wordt ondersteund door een soort verslag waar wij de impact van fast fashion op het milieu benadrukken. 

 

B3. De context van externe opdrachtgevers 

Hoe zorg je ervoor dat je werk aansluit bij (het karakter van) een organisatie? 

Net als wij staat de organisatie voor het belang van de planeet en haar bewoners. Dit belang benoemen wij in ons project. 

 

 

Planning voor komende tijd 13-05 

Volgende les kunnen wij beginnen aan het maken van onze video, waar wij demonstreren hoe het schoonmaken en reperen van schoenen de levensduur kan verlengen. 

 

Video: 

Waarom is het weggooien van schoenen zo slecht? 

Wat voor schoen gaat vaak kapot en waarom? 

Hoe gaan we de schoen repareren? 

Hoe doe je dit thuis zelf ook? 

 

Andere alternatieven 

 

 

 

 

Vorig artikel Volgend artikel